Toiminta

Merivoimien esikunnan päätöksen mukaisesti liikkuminen Heikkilän sotilaskodin alueella on vapautuneempaa toistaiseksi, rakennettujen aitojen myötä. Autot on pysäköitävä auditorion parkkipaikoille tai entiseen malliin hiekkakentälle. Tilaisuuksiin saa tulla omatoimisesti paikanpäälle.

Ilmoittautumiset (osallistujan nimi) tarvitaan kahvitusta varten ohjeet tapahtuma ilmoituksen yhteydessä!

Hyvät Varsinais-Suomen Sotilaspoikien Perinnekillan jäsenet. Jäsenmaksulaskujen viitteet eivät ole toimineet odotetulla tavalla. Älkäämme kuitenkaan masentuko tästä vaan mikäli maksaessa pankkiohjelma herjaa väärästä viitenumerosta niin jättäkää se pois ja pistäkää viestikenttään laskun numero ja/tai oma nimenne. Rahastonhoitaja on ansaitulla lomamatkalla joten antakaamme hänen huilata rauhassa ja mikäli jokin asia vielä laskun tiimoilta askarruttaa olkaa häneen yhteydessä parin viikon kuluttua.

- Hallitus

Varsinais-Suomen Sotilaspoikien Perinnekilta ry

www.v-ssotilaspoikienperinnekilta.yhdistysavain.fi

JÄSENTIEDOTE 1/2024                                          Huhtikuu 2024

Arvoisat sotilaspojat, hyvät kiltaveljet ja -sisaret!

Kiltamme 32. toimintavuosi on käynnissä. Killan vuosikokous pidettiin Heikkilän sotilaskodissa 21.3.2024. Ennen varsinaista kokousta luovutettiin Sotilaspoikien Perinneliiton hopeinen ansiomitali Eira Kompuiselle ja pronssinen ansiomitali Paavo Anttilalle Toinen Sotilaspoikien Perinneliiton pronssinen ansiomitali luovutetaan Tapio Tapiolalle myöhempänä ajankohtana.

Vuosikokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat, sääntöjen muuttaminen ja kunniajäseneksi kutsuminen. Vuosikokouksen puheenjohtajana toimi Pentti Seppälä ja sihteerinä Mika Nieminen. Puheenjohtaja esitteli yhdistyksen toimintakertomuksen vuodelta 2023, joka hyväksyttiin. Antti Paajanen esitteli vuoden 2023 tilinpäätöksen.  Risto Hurme luki toiminnantarkastajien kertomuksen, joka merkittiin tiedoksi. Vahvistettiin tilinpäätös ja myönnettiin tilivelvollisille vastuuvapaus vuodelta 2023. Esitettiin ja vahvistettiin toimintasuunnitelma vuodelle 2024. Vahvistettiin jäsenmaksuksi 25 euroa jäseneltä ja 16 euroa muilta perheenjäseniltä sekä tulo- ja menoarvio vuodelle 2024.

Killan uudet säännöt hyväksyttiin kokouksessa. Jatkossa ne menevät Patentti- ja rekisterihallituksen hyväksyttäväksi. Uudet säännöt otetaan käyttöön 1.1.2025 alkaen.

Killan kunniajäseneksi kutsuttiin Pauli Saarinen. Pauli on syntynyt 2.4.1929. Hän on liittynyt Askaisten Sotilaspoikiin vuonna 1941. Toukokuussa vuonna 1943 hänet nimitettiin Askaisten Sotilaspoikien johtajaksi. Pauli on ollut aktiivinen toimija Varsinais-Suomen Sotilaspoikien Perinnekillassa. Erityisesti hän on hankkinut rahalista tukea toimintaamme ja ollut aktiivinen osallistuja matkoillamme.

Killan puheenjohtajana vuosina 2024- 2025 jatkaa Erkki Lehmus. Killan hallituksen erovuoroiset jäsenet Seppo Lerkki, Mika Nieminen ja Tuula Rahkonen valittiin uudelleen vuodeksi 2024. Hallituksessa jatkavat vuoden 2024 Aulis Lahti, Antti Mäki, ja Voitto Salonen. Toiminnan tarkastajiksi valittiin Risto Nikkonen ja Antti Paajanen sekä varahenkilöiksi Jouko Fossi ja Riitta Nikkonen.

Toivotan kaikille oikein hyvää kevään jatkoa ja lämmintä kesää!

Puheenjohtaja Erkki Lehmus

Tulevaa ohjelmistoa ja tapahtumia

Huhtikuu

Huhtikuussa ilmestyy vuoden 2024 ensimmäinen jäsentiedote. Tiedotteen ohessa saat myös vuoden 2024 jäsenmaksun. Samalla Sinulla on tilaisuus suorittaa myös vapaaehtoinen tukimaksu. Tuki tullaan kohdentamaan pääosin 19.8.2022 Tuomaan puistoon paljastetun Suojeluskuntien Poikaosastojen ja Sotilaspoikien muistokiven hoitoon sekä killan toiminnan kehittämiseen. Kiitokset mahdollisesta tuestasi jo etukäteen!

Huhtikuun esitelmän pitäjä on europarlamentaarikko Henna Virkkunen ja aiheena on ”EU ja turvallisuus”. Aika ja paikka on 16.4.2024 kello 16.30, Heikkilän Sotilaskoti. Seuraa ilmoittelua yhdistyksen internetsivuilla, Turun Sanomien kiltapalstalla ja sähköpostiviesteissä

Toukokuu

Toukokuun esitelmän pitää everstiluutnantti, Maanpuolustuskorkeakoulun Sotatieteen laitoksen Venäjä -ryhmän johtaja Janne Pukkila ”Venäjän toimet Ukrainassa ja sotilaallisen suorituskyvyn kehittyminen Suomen lähialueella tulevaisuudessa”. Aika ja paikka on 14.5. kello 17.00 Heikkilän Sotilaskodissa. Seuraa ilmoittelua yhdistyksen internetsivuilla, Turun Sanomien kiltapalstalla ja sähköpostiviesteissä

Kesäkuu

Maanpuolustusperinneyhdistysten yhteinen vapaussotaan liittyvä sotahistorian matka Satakuntaan ja Ikaalisiin. Lähtö 8.6.2024 kello 8.00 Valtasen Liikenteen bussilla Heikkilän kasarmin hiekkakentältä. Matkakohteina Loimaan ja Oripään muistomerkit, Huittisten ”patsaspuisto”, Lavian Sampakosken taistelun muistomerkki ja eversti Linderin komentopaikka Kankaanpäässä.  Jatkamme Kyrönkankaan vanhaa tietä Ikaalisten Vatulaan ja Mannanmäen taistelun muistomerkille Hämeenkyröön. Täällä paikallisen oppaan selostus Turun Rintamapataljoonan eli Ahvenanmaan retkikunnan taistelujen tiestä Uudestakaupungista Ahvenanmaalle, Tukholmaan ja Tornioon, josta Ikaalisten rintamalle.

Paluu Turkuun noin kello 19. Mukaan mahtuu 50 ensiksi ilmoittautunutta. ”Vapaussotureiden lounas”, maankuulu läskisoosi Laviassa Sirkan baarissa (vaihtoehto Niinisalon varuskuntaruokala, jos yli 35 osallistujaa). Keitto- ja salaattivaihtoehtokin on.

Matkanjohtajana ja oppaana VTM, kapt Jouko Fossi ja lisäksi Ikaalisissa oppaana paikallistaistelut hyvin tunteva Veikko Huuska. Yhdistykset maksavat bussin kustannukset.

Ilmoittautuminen erkki.lehmus55@gmail.com. viimeistään 20.5.024 kuluessa. Nimi, syntymäaika ja puhelinnumero tarvitaan, jos menemme Niinisalon ruokalaan.

Osallistumismaksu 20 euroa (jolla katetaan lounas ja kahvi) V-S Sotilaspoikien Perinnekillan tilille FI07 5710 0440 1107 65 ilmoittautumisen yhteydessä (laita maksun viestikohtaan osallistujan nimi). Tervetuloa!

_____________________________________________________________

Sähköpostiosoitteet

Jotta kiltana voisimme tehostaa sähköistä viestintäämme, on tärkeää, että meillä on ajantasainen tieto jäsenkuntamme sähköpostisoitteista. Tämän onnistumiseksi pyydetään jokaista jäsentä lähettämään Seppo Lerkille (seppo.lerkki@gmail.com) viestin sähköpostisoitteestasi mahdollisimman pian tämän jäsentiedotteen saatuasi.

____________________________________________________________________

Merkkipäiväilmoitukset: Julkaisupyynnön Sotilaspoika -lehden ”Merkkipaalulla”-palstalle voi tehdä merkkipäivän viettäjä tai hänen suostumuksellaan esimerkiksi perheenjäsen tai kilta. Ne killan jäsenet, jotka haluavat merkkipäivänsä julkaistavaksi, voivat ilmoittaa asiasta Seppo Lerkille.

__________________________________________________________________

Jäsentietomuutokset: Kaikki jäsentietomuutokset (posti- ja sähköpostiosoitteet, killasta eroamiset yms. sekä kuolemantapaukset) pyydetään ilmoittamaan osoitteeseen seppo.lerkki@gmail.com tai p. 0500 784 124.

Tietoa killan tapahtumista killan kotisivuilla osoitteessa:

www.v-ssotilaspoikienperinnekilta.yhdistysavain.fi

Seuraa ilmoittelua myös Turun Sanomien kiltapalstalla.

_____________________________________________________________________________________

Maanpuolustusterveisin

Varsinais-Suomen Sotilaspoikien Perinnekilta ry:n hallitus

huhtikuu 2024

Yhteisesitelmä tilaisuus tiistaina 16.4.2024 kello 16.30 Heikkilän Sotilaskodissa.

Europarlamentaarikko Henna Virkkunen, ”EU ja turvallisuus”.

Ilmoittautuminen erkki.lehmus55@gmail.com viimeistään 14.4.2024 kuluessa.

-----------------------------------------------------------------------------

toukokuu 2024

Yhteisesitelmä tilaisuus tiistaina 14.5.2024 kello 17.00 Heikkilän Sotilaskodissa.

Everstiluutnantti, Maanpuolustuskorkeakoulun Sotatieteen laitoksen Venäjä -ryhmän johtaja Janne Pukkila ”Venäjän toimet Ukrainassa ja sotilaallisen suorituskyvyn kehittyminen Suomen lähialueella tulevaisuudessa”.

Ilmoittautuminen erkki.lehmus55@gmail.com viimeistään 12.5.2024 kuluessa.

-----------------------------------------------------------------------------

kesäkuu 2024

---------------------------------------------------------------------------

elokuu 2024

Sotahistoriallinen kesämatka

Esa honka järjestää mm. alueen maanpuolustusyhdistysten jäsenille (avec) suunnatun retken 2.-3.8.2024! Retken hinta/henkilö on noin 315 euroa (2hh) ja noin 365 euroa (1hh).

Retki suuntautuu Etelä-Savoon ja Kymenlaaksoon olevan ohjelmarungon mukaisesti.

Retken aikana nautimme mm. Marskin illallisesta Mikkelissä ja Haminan Taattoon -marssishowsta.

Hinta sisältää:

- bussimatkat

- majoituksen 2 hh:ssa aamiaisella

- kaksi lounasta

- Marskin päämaja - illallisen Mikkelin klubilla (arvo 70,00 euroa)

- Tattoo -marssishown Haminassa (arvo 65,00 euroa)

- museokäynnit

- opastukset

- yms.

Museokortin omaava voi vähentää hinnasta 40,- euroa.

Ohjelmarunko:

Perjantai 02.08. kello 07.30

- Lähtö Raision kaupungintalolta, ajo Turun keskustan kautta Hämeenlinnaan.

- Tutustuminen Parolan panssarimuseoon ja Militaria - museoon. Matkalla lounas

- Hämeenkoski - Kenraali R. Laguksen muistomerkki

- Ajo Mikkeliin, tutustuminen Muisti - ja Päämajamuseoon

- Majoittuminen Sokos Hotel Vaakunaan

- Mikkelin Klubi -Illallinen Marskin tapaan

Lauantai 03.08 kello 08.30

- Lähtö Lappeenrantaan. Tutustuminen Lappeenrannan sankarihautausmaahan

ja Ratsuväkimuseoon.

- Virolahti - bunkkerimuseo, lounas

- kello 14.00 Hamina Tattoo – marssishow (sotilasorkesterit mm. USA:sta, Ranskasta, Belgiasta,

Ruotsista sekä useampi Suomesta)

- noin kello 16,30 lähtö Turkuun, matkalla käynti Porvoon hautausmaalla, mm. J.L. Runeberg, Eugen Schauman.

-noin kello 21 tulo Turkuun ja Raisioon.

Pyydän nyt sitoutunutta ilmoittautumista viimeistään 28.02. mennessä. Tattoo -liput (à 65,00 euroa) joudun lunastamaan viimeistään 10.03.!!

Paikat täytetään ilmoittautunisjärjestyksessä!

Toivon, että tällainen kotimaan kierros kiinnostaa!

Annan mielelläni lisätietoja puhelin 0400 780890

----------------------------------------------------------

Esitelmätilaisuuksia tulossa, ajat ja esitelmän pitäjät ilmoitetaan niiden varmistuttua. Seuraa yhdistyksen kotisivuja ja TS-kiltapalstaa.

---------------------------------------------------------